Followers

Thursday, April 7, 2011

ta nak ta nak


yes aku da sebulan berhenti merokok, walaupon keinginan tu tetap ada, terutamanya bila g kat shopping mall, g 7 eleven, g stesen minyak, g lepak keluar.. aku kate kat diri aku yang satu hari walaupon aku tgk sume kotak2 rokok yang tersusun rapi kat kedai ni, aku takkan rase ape2 ag dah..=)



nasihat aku?kepada yang nak stop rokok,start la dengan doa sungguh2 kat Allah,aku ada satu mlm tu wat qiam,solat taubat dan solat hajat.doa yang korang stop ni kerana Allah dan korang stop ni untuk masa depan korang dengan bakal isteri korang. jangan niat stop sebab awek korang suruh, sebab kalau dah breakup nanti lagi rancak korang nak merokok..jangan stop sebab kawan yang cabar sebab satu hari diorang lupa cabaran tu dan korang start balik..



lain pade tu,aku tiap2 pagi gosok gigi..xp..yela,perokok ta suke gosok gg tula kuneng semacam je aku tgk..bilee gosok gg tu,try sapu ubat gg tu kat bibir korang,bagi rate2 dan biar sampai kering,buat dalam seminggu,bibir korang yang hitam(akibat merokok) tu akan lame2 mengelupas,lepas tu korang dapat balik bibir asal korang.=)



efek lain sebab merokok,sakit tekak..tiap2 pagi lepas bangun korang makan breakfast an?kalau tak makan,amalkan makan breakfast,roti pon cukup da.lepas makan amalkan minum air asam jawa,dengan gula merah,sekurang2nya korang amalkan seminggu la..lama2 hilang ar rasa saket tekak tu.=)



ape lagi eh,..ha,ubat2 yang jual kat farmasi tu,ala yang iklan saya berhenti merokok kejadah tu la.tapayah beli pon xpa..sebab ubat tu cuma suplemen nikotin yang sama efek mcm kopi...dia ada nikotin tapi tak sebanyak dalam rokok.tapi ikot korang ar kalau banyak duit..beli dan ikut arahan dari doktor..=)



sbenarnya banyak g efek daripada merokok ni..strok,darah tinggi,berdegkur,bibir hitam,mate kusam,muke tak berseri..kulit tak sihat..radang paru2,kanser..''== lepas smoke baru sedar kesan2 ni an..yela time skola dulu mane kisah sal hal ni..ikut sedap je =p

ps:aku sniri tak pasti bp lame aku leh stop ni,sebab ramai cakap smoker ni susah nak stop,once a smoker always a smoker..tapi aku try untuk tahan seberapa lama yang aku boleh=)

No comments:

Post a Comment